ככל שהטכנולוגיה שמאחורי הננו-טכנולוגיה תמשיך להתקדם, יתפתחו שימושים חדשים רבים. בנוסף ליצירת בדים חזקים יותר, קלים יותר וניתנים לנשימה, לננו-חומרים החדשים יש גם אפשרויות מדהימות לתעשיית הטקסטיל. למרות שהעלויות אסורות, היתרונות רבים. מוצרי טקסטיל עם ננוטכנולוגיה יכולים להיות חזקים יותר, עמידים יותר ועמידים יותר לקורוזיה. העתיד של טכנולוגיה זו בטקסטיל הוא בהיר, אבל זה לא בלי החסרונות שלה.

ננו-טקס (Nano-Tex), חברה בקליפורניה, היא חדשנית בתחום דוחה המים. טכנולוגיית ה ־ Aquapel של החברה היא דוגמה לאופן שבו ניתן לשפר טקסטיל כדי להדוף מים. טכנולוגיה חדשה ומהפכנית זו מחליפה פולימר פלואורוקרבון קונבנציונלי בפחמימן ידידותי יותר מבחינה אקולוגית. Schoeller Technologies of Sevelen and Clariant of Muttenz גם מקדמת את NanoSphere, דוגמה נוספת לשיפורים בננו-טקסטיל. החברה משתמשת בטכנולוגיית C6 פלואורוקרבון כדי לסד טקסטיל עם תכונת ניקוי עצמית טבעית.

ננו-אקסטילים יכולים להכיל ננו-חלקיקי כסף המתפרקים ושוטפים את תעלות הניקוז. חלקיקים זעירים אלה קטנים מדי עבור מפעלי טיהור שפכים ומסיימים באספקת המים ובסביבות מימיות. הם עלולים אף לגרום למוטציות מזיקות בעוברי דגים. ננו-חלקיקי הכסף מסוכנים במיוחד. ננו-חלקיקי הכסף נמצאים בשימוש נרחב כחומרים אנטי-בקטריאליים ואנטי-פטרייתיים. ברגע שהם בגוף, הם יכולים להיות מסוכנים, הורגים עוברי דגים ופולשים למזבלות.

התקדמות הננוטכנולוגיה בטקסטיל כבר פתחה יישומים חדשים רבים. ניתן לייצר בגדים אדפטיביים וציוד רפואי בעזרת ננוסנסורים המזהים סימנים חיוניים ומצבים אחרים. ניתן לפתח בגדים אדפטיביים שיתאימו לצרכיו האישיים של הלובש. טכנולוגיה זו גם תאפשר לטקסטיל לנקות את עצמו. היכולת שלה להדוף נוזלים גם מאפשרת להם להיות אנטי-מיקרוביאליים. הוא גם מאפשר לייצר בדים בעלי תכונות ייחודיות, כגון עמידות לקמטים.

נערכו מספר מחקרים על שילוב ננו-חלקיקים לסיבים סינתטיים. סיבים אלה עשויים גם להיות מתפקדים עם פונקציות שונות. ניתן לספוג את הננו-חלקיקים לסיבים בשיטות שונות, וגודלם וצורתם יכולים לשנות באופן דרמטי את תכונות הטקסטיל. ניתן אפילו לפתח קרומים פונקציונליים לטיפול במים בעזרת ננו-חלקיקים. זה יכול לפתור בעיות טקסטיל נפוצות רבות, כולל אלה הקשורות בריח ובכתמים.

בדים מסוימים יכולים להיות בעלי תכונה אנטי ־ סטטית על ידי הוספת ננו ־ חלקיקים של דו ־ תחמוצת הטיטניום, תחמוצת הפח או האמוניום. חומרים אלה יעילים בפיזור מטענים סטטיים מבד. ננו-חלקיקים יכולים גם לשפר תכונות אנטי-סטטיות. ל-ATO, למשל, יש יכולת אנטי-סטטית גבוהה. חומרים אחרים, כגון סילאן ננו סול, יכולים גם לשפר את התכונות האנטי סטטיות של הטקסטיל.

חלק מהיישומים הפופולריים ביותר לננו-חלקיקים בטקסטיל נמצאים בסיומם. הוספת ננו-חלקיקים לטקסטיל היא דרך אחת להפוך את הטקסטיל ליותר ביואקטיבי. דבק תחמוצת מיקרו-מתכת, למשל, מקנה לניקוי עצמי ותכונות מעכב להבות לבדים. ניתן ליישם ננו-חלקיקים גם בטקסטיל כדי לגרום להם להיות עמידים יותר לשפשוף ולאולטרה-סגול. אז, היישום של ננו-חלקיקים בטקסטיל נעשה נפוץ יותר.

כמעצב אופנה, אולי אתה סקרן לדעת איך הטכנולוגיה החדשה הזאת עובדת. מפותח ביפן, בד דרופל עשוי מאטומים שמופעלים כדי לייצר שכבה מיקרוסקופית. חומר זה יכול להגן על בגדים מפני כתמים יומיומיים והוא מתאים לשמלות, חולצות אוקספורד, טי ולבוש חיצוני. דוגמה נוספת לכותנה מטופלת בננו-חלקיקים היא חוטי בולט, המשכפלים את סיבי המשי של העכבישים. חוטי בריח בוחנים את הטבע כעתיד האופנה.

התהליך ליצירת סופר-הידרופוביציה דורש שימוש בפולימר המכיל פלואורו או תמיסה מבוססת סילאן. תמיסות פולימר המכילות פלואורו נפוצות גם כן. לשם כך ניתן להכין סיליקה סול על ידי הידרוליזה של טטראתיל אורטוסיליקט. כימיקל זה משמש לתמרון מורפולוגיית פני השטח של ננו-חלקיקים. בשלב הבא, שכבת פלואורוקרבון מתווספת לפני השטח.

העקרונות הבסיסיים של ננוטכנולוגיה מוסברים ביסודות של מדעי הננו-טקסטיל. הקורס מדגיש יישומים לננו-אקסטילים במגוון תעשיות. בקשות מתקדמות כוללות טקסטיל רפואי וצבאי, וכן ביגוד ביצועים גבוהים. חלק מההתקדמות יכולה גם להסיר צבעים ומזהמים משפכים. בנוסף, ננו-אקסטילים מתמקדים בבריאות. לדוגמה, הם עמידים יותר מטקסטיל מסורתי וניתן להשתמש בהם גם בבגדי מגן מיוחדים.

השימוש בטקסטיל מבוסס ננוטכנולוגיה הולך וגדל. תעשיות שונות הוכיחו את הצורך הגובר בהם. שוק הטקסטיל מבוסס הננוטכנולוגיה צפוי לגדול ב-16.5% בין 2014 ל-2020. טקסטיל טכני ננו-טכנולוגי משמש בתעשיות הלבשה, רכב ובנייה. ההתקדמות בננוטכנולוגיה הובילה גם לפיתוח סוגים חדשים של בדים בעלי תפקוד מוגבר וחוזק. ובעוד מוצרים חדשים אלה מיוצרים, המחקר והפיתוח הדרושים לחידושים אלה עדיין בחיתוליו.

פרטים נוספים: https://nanoztec.com/%d7%aa%d7%a2%d7%a9%d7%99%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%98%d7%a7%d7%a1%d7%98%d7%99%d7%9c-%d7%a2%d7%95%d7%a8-%d7%96%d7%9e%d7%a9-%d7%a4%d7%9c%d7%a1%d7%98%d7%99%d7%a7/%d7%a0%d7%a0%d7%95-%d7%98%d7%a7%d7%a1%d7%98%d7%99%d7%9c-tex-10/